WEST ASIAN AUDIENCES FOR
SOUTHASIAN SATELLITE TELEVISION:
COSMOPOLITAN LOCALS AND
NOSTALGIC EXPATRIATES

Amos Owen Thomas

Abstract

While early global/regional channels in Asia were seen as instruments of Western
imperialism, they were soon followed by channels created by and targeted at sub-
regional, national, or even subnational-ethnic markets. Much has been written about
the impact of channels of global/regional origin on Asian audiences, but the
phenomenon of audiences in one Asian subregion for television channels from an-
other has seldom been addressed. Utilising a case-study of the pan-Asian broad-
caster StarTV and the Indian-based broadcaster ZeeTV, the research investigates
the viewership for these transnational channels in West Asia. It first chronicles the
development of television policies in West Asia before examining the growth of South
Asian television within its subregion and beyond. The limited data seems to indicate
the viability of transnational satellite television targeting expatriate/migrant minorities
together with cosmopolitan locals, rather than just nationally-bounded markets.
These diverse audiences for satellite television in Asia also suggest that rather than
being defined as West-over-East, the concept of media imperialism may be in need
of theoretical reformulation in a postmodern era.

Introduction

From a media imperialism perspective, state-of-the-art communications tech-
nologies such as satellite television perpetuate the status quo of the capitalist world
economy and impose a global culture of western origin. It is argued that although an
increasing number of developing countries have launched satellites for domes- tic
purposes, they continued to be dependent on technology and programming from
developed countries. However, commercial broadcasters in developing countries
are increasingly becoming major players on the regional andinternational stage, as

135



THE CYPRUS REVIEW

evident in Latin America for some decades and in Asia over the last decade. Yet
there is little data gathered and virtually no discussion of the impact of television from
one developing country on other developing countries has taken place. This paper
seeks to examine the applicability of the concept of media imperialism in the context
of transnational satellite television from India and its subregional audiences in South
Asia and West Asia over the 1990s.

Background

In 1991 the pioneering satellite broadcaster in Asia, StarTV began broadcasting
five television channels via the AsiaSat1 satellite and soon claimed audiences in over
50 countries Asia-wide under its footprint. Quite early, it had considerable im- pact in
India since a sizeable portion of its 880 million population was capable of
comprehending its predominant language of broadcast, English. All but one of
StarTV's initial four English language channels were soon available on India's un-
regulated local cable networks. StarTV was subsequently bought by Rupert Mur-
doch's News Corporation in the mid-1990s and began diversifying its programme
offerings for national/ethnic markets. In 1992 a group of local and overseas Indian
investors launched ZeeTV, a Hindi-language channel able to cater to both urban and
rural areas of India, the latter relatively untouched by StarTV. It circumvented India's
law banning commercial channels by uplinking from Hong Kong to AsiaSat1, the
same satellite platform as StarTV then. In 1993 News Corporation purchased a 49.9
per cent stake in Asia Today, the parent company of ZeeTV, though by the end of
the decade Asia Today had bought back News Corporation's stake. Since 1996 the
former partners had been in 'collaborative competiton' for market share, but the
break-up prompted speculation of intensified competition between ZeeTV and
StarTV. In 1998 the flagship channel Star Plus was relaunched as StarWorld targeted
specifically at the Indian market and offering a number of programmes, in both Hindi
and English and made within the country (AdWeek Asia, 1998). Over the 1990s a
number of other commercial television channels such as SunTV, Asianet, Udaya,
Eenadu and RajTV began broadcasting in minority Indian languages. Ini- tially
dependent on foreign satellites and uplinking facilities, as locally owned chan- nels
they have been granted uplinking access by the Indian government (Television Asia,
1998) to reach audiences across the South Asian sub-continent and beyond,
particularly into neighbouring West Asia.

A tension was feared to arise between transnational television broadcasters in
Asia and the countries under their footprints. While severe restrictions may not be
acceptable to multinational corporations from developed countries, considerable
deregulation may be unacceptable to developing countries. Satellite/cable televi-
sion was thought to be the transnational medium par excellence, and global media
corporations set to dominate the cultural landscape in Asia at the start of the 1990s.

136



WEST ASIAN AUDIENCES FOR SOUTH ASIAN SATELLITE TELEVISION

Yet it became apparent even within the first five years that domestic and regional
Asian channels, whether public or commercial, delivered by satellite, cable or even
terrestrially, continued to attract far larger audiences in most countries in Asia than
any global or 'western' ones. This has been quite true of West Asia as in other sub-
regions where Indian television has attracted considerable audiences. Discourses
on cultural imperialism have long presupposed that it is of developing countries by
developed countries. When the audiences for television from one nation in the de-
veloping world are from neighbouring nations or those at a distance, with or without
cultural affinities, mutual or otherwise. the question that arises is whether such de-
finitions and arguments still apply.

Alleging Media Imperialism

Whenever the cultures of core countries in the world political-economic system
are dominant in peripheral countries, cultural imperialism is said to occur and this is
said to be symptomatic of a dependency or exploitative relationship. Most formu-
lations of cultural imperialism are largely based on economic dependency perspec-
tives, but Lee (1980) attempted to re-define the more specific media imperialism as
the composite of programme flows, ownership, transfers of broadcast systems, and
promotion of capitalist worldviews/ lifestyles. He viewed socialist control of the me-
dia as no less acceptable than capitalist domination, and suggests that regional co-
operation, creative use of the media, and the synthesis of modern and traditional
media may be antidotes to media imperialism. Said (1994) finds evidence of 'West-
ern' imperialism in Asia from nineteenth century colonial literature right down to the
mass media of today. Most programmes on domestic television in Third World
countries were imported because of the high cost of local production and tastes of
the local elite. Whatever was produced locally was often a clone of foreign pro-
grammes and gave only a sense of pseudo-indigenisation.

Mattelart (1983) contended that transnational corporations dominate national cul-
ture and as evidence cited news and programming distribution networks, and
transnational advertising agency networks. Schiller (1989) argued further that the
trend worldwide towards deregulation in broadcasting results from lobbying by cor-
porations, faced with the increased competitiveness of a global marketplace made
possible by the new communications technologies. Since public broadcasting proved
expensive for developing countries and was often not able to gain popular support,
commercial broadcasters who were able to attract advertising revenue tended to be
encouraged instead. Furthermore these new communication tech- nologies allowed
the multinational corporations to bypass existing broadcasting and
telecommunications structures, at least in part, and offer services on a fee-paying
basis to advertisers or consumers.

137



THE CYPRUS REVIEW

A more recent dissenter from the dominant free-market view is Hamelink (1994)
who questions the impact of deregulation on local autonomy in service industries,
such as broadcasting in developing countries. Developing countries may either be
excluded from the information age or have their cultures co-opted in the process of
converting them into markets for global products. However Ayish (1992) contends
that developing nations may have to rethink their authoritarian orientation if they wish
to be integrated into the information-based global economy. He proposes that
international communication be thought of primarily as information vital to politico-
economic planning rather than as mass-media cultural imperialism. Given the ever-
widening gap with developed countries, developing countries cannot afford to shut
out technological change. Allegations of foreign media impact may be mitigated by
emphasising their role in mediating new cultural experiences rather than determin-
ing it.

As with many others, Tomlinson (1991) sees media at the core of the cultural im-
perialism debate; comprising as it does the cluster of programming, advertising and
news whose economics of production and dissemination is dominated by multina-
tional corporations of the capitalist world market. Cultural imperialism is more than
media imperialism since the media are not the totality of cultural experience but are
merely the 'mediation’ of capitalist modernity which is a form of global capitalist im-
perialism. Tomlinson questions who speaks for whom in the debate and asks
whether Third World citizens themselves might not think cultural imperialism worth
the social development which accompanies it such as clean water and good roads.
So he concludes that cultural imperialism ought to be studied in terms of the wider
socio-economic changes in developing countries in which the media play a role by
mediating the complexity of the new culture to its citizens.

Albarran and Chan-Olmsted (1998) warn that while none of the global media
conglomerates have achieved dominance in any national market, policy makers
need to be watchful over consequences for competition and consumers. Herman and
McChesney (1997) argue that the converging media, telecommunications and
advertising industries dominated by US conglomerates comprise new missionaries
of global capitalism and are a threat to national public spheres. But Skovmand and
Schr_der (1992), editing a series of articles which assess the impact of transna-
tional, largely U.S. television on Europe, reject the simplistic notion that the effect is
unilateral and uniform. They further allege that public broadcasting in Europe in the
past has been paternalistic itself in reflecting only the tastes of the elite, a form of in-
country imperialism. Barker (1996) argues for a plural public sphere in a post-
modern globalised world where the nation-state has a lesser role. Nonetheless,
books on transnational television in Asia such as Bhatt (1994) and Goonasekera and
Lee (1998) still tend to express concern for the erosion of cultural values and
undermining of national sovereignty.

138



WEST ASIAN AUDIENCES FOR SOUTH ASIAN SATELLITE TELEVISION

Chronicling West Asia Television

Television was relatively well-developedin West Asia prior- to the arrival of StarTV
and ZeeTV, and had their own sub-regional satellite television services. However
there was quite a divergence of approaches to developing and regulating television
among the countries within West Asia. Kuwait was the first Gulf-state to introduce
television in 1961, and the United Arab Emirates (UAE) followed in 1969, though it
took over two decades for television to reach its more distant emirates. Qatar intro-
duced television in 1970 and like Kuwait began a second channel to cater to its ex-
patriate community. Television in Bahrain began in 1973 and had by 1993 expand-
ed into five channels and a cable pay-TV service. In Oman television began only in
1974 and utilised microwave transmissions to cover the whole country. Televi- sion
in Saudi Arabia launched in 1965 was state-controlled and from 1982 consist- ed of
two channels. It utilised the Intelsat to provide national coverage in conjunc- tion with
terrestrial facilities. Like other West Asian countries, the Gulf states have long had
cooperative arrangements for news and programme exchanges, and a common
understanding on the Islamic values they would uphold (Ayish and Qas- sim, 1995).

Among the Gulf states, satellite dishes are legal in the UAE, Kuwait and Oman.
In addition to a commercial station in UAE's Dubai and Abu Dhabi there were cable
networks operating there (World Broadcasting News, 1993). Since there are an es-
timated two expatriate employees for every local Arab in the UAE, most from Asia,
this audience became of interest to transnational satellite television stations (Via
Satellite, 1995). The Omani government debated the cultural impact of transna- tional
satellite television when it was first introduced in 1991 but approved satellite dishes,
believing that systematic Islamic teaching would immunise its 1.5 million cit- izens
from the more adverse effects. Despite an official ban on satellite dishes in Bahrain,
six per cent of its 230,000 television households had some access to DBS television.
In addition to its own five channels, the state broadcaster offers 23 pay- TV channels
via MMDS which includes StarTV and ZeeTV channels (Al-Thawadi and Gallard,
1997). Another Gulf state, Qatar, initially imposed a ban on satellite dishes and opted
to install a cable network to carry selected and censored pro- gramming from the
transnational television channels (Straits Times, 1994). Quite unexpectedly in 1995,
Qatar lifted restrictions on all media and introduced satellite channel called Al-
Jazeera which revolutionised news and information programming for the whole
region (Al-Hail, 2000).

Although never approved officially in Saudi Arabia, estimates of up to 400,000
satellite dishes and two million viewers were made in the mid-1990s. Owners hid
them behind brick walls or under tarpaulins, while prices of satellite dishes and re-
ceivers doubled with official crackdowns (Al-Makaty, 1995). However some mem-

139



THE CYPRUS REVIEW

bers had intimated that the Saudi royal family had considerable investments in Ara-
bic satellite television broadcasting from Europe and elsewhere in the Middle East.
Later micro-transmission system was installed in the country to re-distribute re-
gional and international channels monitored to ensure programming in line with the
country's religious and cultural values. But the consequent isolation of Saudis may
explain their motivation for television via direct broadcast satellite instead (Margha-
lani, Palmgreen and Boyd, 1998). Although religion was a major factor in the de-
velopment of television in West Asia, a major stimulus in the demand for satellite
television was the start of the Gulf War in 1991. As in the rest of Asia, it compelled
domestic television and restricted pay-TV to compete with new free-to-air transna-
tional broadcasters via satellite (Kumar, 1999).

To apply a typology of government policies towards early transnational broad-
casters such as StarTV (Thomas, 1999), most West Asian states adopted one of
‘controlled access', while Qatar and Saudi Arabia opted for 'active suppression'.
Likewise, the national response of most South Asian states such as Pakistan,
Bangladesh, Sri Lanka and Nepal towards transnational commercial television via
satellite could be characterised as 'controlled access'. But India held to a policy of
‘complacent inaction' for a number of years yet, having neither the political will nor
the resources to enforce laws prohibiting broadcasts by transnational television.
Rather belatedly India did devise laws to regulate the burgeoning cable television
industry and acknowledge the popularity of transnational and domestic broadcasts
delivered via satellite and cable. Given its dominant geographical size, location and
population, India has dominated the television market in the South Asian region for
decades, simply by spillover television. With the advent of commercial satellite tele-
vision, India channels led by ZeeTV have come to command audiences in West Asia
as well in ways and for reasons this paper will elucidate.

South Asian Satellite Broadcasters

ZeeTV. Since its launch towards the end of 1992 on the southern beam of an
AsiaSat1 transponder leased from Star TV, ZeeTV has been a major catalyst for
change in South Asian television. It broke even within its first year of operations and
by 1997 ZeeTV had a 29 per cent share of cable and satellite households. Its suc-
cess has been attributed to the mixture of Hindi films and film-related programming,
serials, music shows, game shows and chat shows. Through its programmes it al-
so popularised a creole of Hindi and Enlish called 'Hinglish* amongst a youthful mar-
ket. By 1998 with a network of four 24-hour channels - ZeeTV, Zee Cinema, ZeeTV
India and Music Asia, it reached approximately 23 million households in South Asia
and West Asia. With ambitions to expand its operations to reach Indian diaspora in
Europe and North America, ZeeTV was boasting of being the largest Asian televi-
sion network (Thussu, 1999).

140



WEST ASIAN AUDIENCES FOR SOUTH ASIAN SATELLITE TELEVISION

Other Indian Broadcasters. Since 50-60 per cent of the country is Hindi-speak-
ing most of the stations, such as ZeeTV, JainTV, and ATN (founded by Indians from
the UK) are in that language though JainTV then experimented with some Tamil and
Bengali programming. There is now a Tamil satellite station - SunTV, a Malayalam
satellitestation - AsiaNet, and a Kannada satellite station - Udaya - all of them ap-
pealing to ethnic cultural tastes in the southern states. SunTV and AsiaNet were
used primarily to reach Tamil Nadu and Kerala states while audiences such as Tamils
and Keralians in the Middle East, in Sri Lanka or even elsewhere in India were initially
treated by the broadcasters as incidental. Sony Entertainment Televi- sion began in
1995 and was soon claiming a penetration of 9.9 million households. A number of
these newer commercial channels had a combination of domestic in- vestors
(including state governments, film-stars and politicians) and foreign in- vestors
(including multinational media conglomerates and ethnic Indians resident
abroad),making it difficult to categorise them by ownership.

Transborder Audiences

West Asia. Within West Asia, satellite television reception grew in 1994 to 33 per
cent of all TV households in Saudi Arabia despite government restrictions. Egyptian
Satellite Channel (ESC) and Middle East Broadcasting Centre (MBC) were the most
popular channels then and there were also satellite transmissions from Arab Radio
and Television (ART), Orbit Communications and Dubai TV. Since the average
StarTV home had 5.8 persons, there were over 2.2 million potential viewers,most of
them local Arabs, affluent and better educated. However when it came to viewership,
only 60 per cent of local Arabs and 31 per cent of expatriate Arabs watched StarTV
yesterday as compared with 83 per cent of expatriate Asians, possibly due to
English-language comprehension (StarTV, 1995). This number increased
substantially with the launch of AsiaSat2 and by early 1997 StarTV had a penetration
of 388,000 homes (StarTV, 2000a). Satellite dish anten- nae were the prime means
of StarTV reception though cable systems were on the increase and some StarTV
programming was transmitted terrestrially from Bahrain.

In the late 1990s, premier channels such as Star World, Star Movies as well as Fox
Sports, National Geographic, Granada UK, CNBC and Sky News were offered in
West Asia as the pay-TV package Star Select (StarTV, 2000b).

In the United Arab Emirates, StarTV penetration grew 148 per cent in 1994 alone
to 288,790 households or 48 per cent of all TV households, though 70 per cent of
StarTV homes were in the largest cities of Dubai and Abu Dhabi and 99 per cent by
private satellite dishes. Of the potential 1.1 million viewers, expatriate Asians were
the highest since 87 per cent of their households had StarTV and 72 per cent of them
watched yesterday as compared with 58 per cent of local Arabs and 63 per cent of
expatriate Arabs. Once again a StarTV/ZeeTV home had an 18 per cent

141



THE CYPRUS REVIEW

higher average monthly household income, more luxury consumer goods, better
education and greater English comprehension, than other households. In June 1994,
StarTV signed an agreement with Dubai Radio/felevision, the state-owned
broadcaster, to develop and market jointly Arabic-language programming and an
Arabic channel (Asian Wall Street Journal, 1994). By 1995 StarTV/ZeeTV was
available in 75,544 households or 38 per cent of all TV households in Kuwait, an in-
crease of 142 per cent over 1994, though it stagnated at that level into the late-
1990s (StarTV, 2000a). There are no restrictions on transnational satellite televi-
sion and the Kuwait government intends to compete with the market leaders, StarTV,
CNN and MBC, by introducing its own satellite network. Finally in Israel, penetration
of StarTV reached in 1994 at 784,000 households or 69 per cent of all TV
households, made available through five major cable companies which all trans- mit
StarTV along with other channels from the Astra, Eutalsat, Arabsat and AsiaSat
satellites. As in most other West Asian states, penetration in Israel has plateaued at
that level into the late 1990s (StarTV, 2000b).

South Asia. In India itself, StarTV/ZeeTV households numbered 10.2 million in
1994 and it was the market leader among all cable households in urban India which
number 11.8 million households or 37 per cent of all TV households. As affiliated
channels in the mid-1990s StarTV and ZeeTV were an urban phenomenon in India
with a quarter of all StarTV households located in the six metropolitan cities of Bom-
bay, Delhi, Calcutta, Madras and Hyderabad. Regionally, while western India had
the highest penetration at 91 per cent of cable households, the south was a close
second at 90 per cent. Since the average StarTV household comprised 5.9 per-
sons, there were an estimated 60 million viewers. These were the more affluent with
monthly household incomes of Rs.3,370 (US$1,100) compared with Rs.2,727
(US$900) of general TV homes, and owned more luxury consumer goods. StarTV
household members had a higher comprehension of English at 49 per cent than
general households at 42 per cent, and 'viewership yesterday' was over 20 per cent
of all StarTV households and highest among the upper socio-economic groups.
'Viewership yesterday' was also highest in Madras, Hyderabad and Cochin in
southern India where Hindi is not dominant and where the number of English-edu-
cated is probably higher (StarTV, 1995). Capitalising on the rapid growth of unli-
censed cable networks and increasing liberalisaton by the government, StarTV pen-
etration in India expanded to an estimated 18 million households by end-1999
(StarTV 2000), while ZeeTV is said to have a reach of 24 million households or some
130 million viewers within the country (Indiantelevision.com, 2000).

Among the other South Asian countries, Bangladesh had a StarTV penetration in
1994 of 204,000 or 19 per cent of all TV households, and with an average of 5.3
persons per StarTV households it has almost 1.1 million viewers. StarTV was again
an urban phenomenon with an estimated 66 per cent of urban households being

142



WEST ASIAN AUDIENCES FOR SOUTH ASIAN SATELLITE TELEVISION

television households and 36 per cent of these having access to satellite television
through cable, most of them in the capital city of Dhaka and the second largest city
of Chittagong. As elsewhere StarTV households were more affluent with monthly
household incomes of Tk.7,787 (US$201) compared with Tk.5,576 (US$143) of non-
StarTV households, and had a much higher incidence of consumer luxury goods,
better educational standards and greater comprehension of English (StarTV, 1995).
By 1999 the penetration of StarTV in Bangladesh had risen by a third to 305,000
households (StarTV, 2000a). In Pakistan the number of StarTV house- holds doubled
over 1994 to 174,000 though this still represented a low penetration rate of three per
cent of all TV households. This is in part explained by the fact that expensive private
satellite dishes were the dominant means of access at 53 per cent but cable
distribution at three per cent was rising. The highest penetration was said to be in the
cities of Karachi (population, 11 million), Quetta and Hyderabad. However by 1999
the penetration of StarTV in Pakistan had dropped dramatically to just 10,000
households for reasons unknown (StarTV, 2000a).

From the mid-1990s ZeeTV actually positioned itself as a 'South Asian channel'
and began to recognise the Indian diaspora in the Gulf/Saudi Arabia, said to num-
ber up to five million then. Though its penetration matched the five-channel StarTV,
ZeeTV enjoyed much higher viewership. However, these 'spill-over' audiences were
initially treated as a bonus and not considered by media planners in Indian ad-
vertising agencies even though they had higher spending power (Ind 01.01), per-
haps because media budgets were controlled by domestic clients/agents. Although
ZeeTV was aimed primarily at the domestic Indian market, it could be said to be a
transnational medium since it has had a sizeable audience market of both Arabs and
expatriate Indians in the Gulf states of West Asia, of Pakistanis since their lan- guage
of Urdu is similar to Hindi, and even of Egyptians to whom its Hindi movie- based
programming was culturally attractive. In recognition of this it set up a joint- venture
in West Asia called Zee Arabia for programme production (Ray and Jacka, 1996). By
the late 1990s, ZeeTV is reputed to have a penetration of some 15 mil- lion
households or 70 millions viewers among non-resident Indians, a large portion of
which would be in West Asia (Indiantelevision.com, 2000).

Global. There are estimated to be 16-18 million non-resident Indians (NRIs) or
ethnic Indians living around the globe, mainly in Southeast Asia, East and Southern
Africa, the South Pacific, the Caribbean, the UK and the USA. They are exempt from
local excise and luxury taxes on their re-entry into India (Ind 02.02). Collec- tively
these NRIs are emerging as major investors in India's economic resurgence and so
increasingly corporate and financial advertising is being directed at them util- ising
transnational satellite television (Ind 01.06). ZeeTV programming is available in
Mauritius and Fiji, which have significant ethnic Indian populations, through tie- ins
with a domestic broadcasters, terrestrial and cable (Ind 01.05). ZeeTV has ex-

143



THE CYPRUS REVIEW

tended its reach to Europe, the U.S. and the Far East - catering to these global In-
dians, otherwise known as NRIs or Non-Resident Indians (Ind 01.11). Although
reaching Indians abroad is treated as a bonus, NRIs are a valuable target market
since they are allowed to buy Indian export products to bring back, exempt from lo-
cal excise and luxury taxes (Ind 02.02). Service industries catering to NRIs are an-
other category of advertising on transnational satellite television, for example, fi-
nance, banking and other specialist expatriate services. Repatriation of savings and
venture capital by these non-resident Indians (NRIs), placed the group as the fourth
largest investors in the country behind the United States, Switzerland and Japan,
and invaluable in augmenting India's foreign exchange reserves (Ind 01.06). It is
therefore not surprising that for some years now ZeeTV and SET have been ex-
porting their channels or programming to diasporic Indian channels in Europe, North
America, South Africa, Indian Ocean states, East Africa and South Pacific (Stein and
Sarma, 1998).

Discussion and Comment

In its early years StarTV deliberately targeted a pan-Asian English-educated elite
but soon realised that even in regions which have known British colonialisation, this
represented a small minority. Rather than StarTV, the engine behind the growth of
satellite television in South & West Asia has been the Indian-dialect ZeeTV whose
pioneering work has been emulated by the other ethnic-language commercial chan-
nels. Whether ZeeTV is to be classified as a transnational broadcaster rather than a
domestic commercial broadcaster using the satellite medium to circumvent na- tional
regulation is open to debate, given its ownership, mode of delivery, program- ming
and audiences. Over the 1990s StarTV and ZeeTV, themselves in competi- tion,
began multiplying the number of ethnic-language channels they offered in South and
West Asia as elsewhere. Even the cosmopolitan-elite are said to prefer
entertainment in their native dialects regardless of whether the local programme
genres and formats are clones of 'Western' programming such as talk shows, quiz
shows, soap operas and detective dramas. As Jacka (1994) explains, the origins of
such programmes are difficult to trace and their effects are not as unidirectional as
the media imperialism thesis suggests. Since television is quintessentially a
postmodern medium, programme formats are borrowed from other nations and are
imbued with local characteristics. The impetus for this quasi-globalisation may be
attributed in large part to the dramatic increase of television air-time due to com-
mercialisation and new technologies (Moran, 1998).

While more recent data on viewer profiles and viewership patterns in West Asia
were not available, it is a reasonable assumption that expatriate South Asians con-
tinue to be a significant audience in West Asia since there has been no change in
their employment trends since the mid-1990s. Unfortunately there was even less

144



WEST ASIAN AUDIENCES FOR SOUTH ASIAN SATELLITE TELEVISION

data available in the public domain on audiences and other India-based satellite
broadcasters in West Asia, though doubtless the South Asian expatriates there have
by now become a valid target market segment for some Indian advertisers. Given
the market potential in South and West Asia, it is rather surprising that the only
independent survey of viewership for pan-Asian satellite broadcasting, con- ducted
in the late 1990s, focused exclusively on East Asia (Asian A&M, 1997; Asian Media
Access, 2000). One reason for this myopia is the tendency generally for us- ing Asia
to refer to only those countries on the Pacific Rim, and for data to be col- lected
primarily on national markets directly targeted by broadcaters rather than on
transnational ethnic markets.

Nonetheless it is evident that having discovered a market among expatriate In-
dians in the Middle East, the new 'Indian-commercial' channels have ambitions of
reaching expatriate Indians there and elsewhere. There are a number of options
regarding how this might be done: making these channels available on more satel-
lite platforms, licensing terrestrial stations to down-link programmes and re-broad-
cast them selectively, cooperating with cable-operators to relay the channel on a pay-
TV basis, or simply making its programmes available to video libraries - the tra-
ditional cultural product source for diasporic communities globally. Programming
from ZeeTV, for instance, is included in multicultural cable and terrestrial channels
in the Fiji, Mauritius, Dubai, Bahrain, Malaysia, UK and the US. ZeeTV and the oth-
er commercial broadcasters are following in the footsteps of Doordarshan. The lat-
ter has long been a de facto transnational broadcaster itself, if only regionally, since
its signals have been available in neighbouring Pakistan, Bangladesh, Nepal and Sri
Lanka which share some cultural and language similarities with India, even if it is
only of their minorities. Together these Indian-based channels may be seen as a
form of media imperialism by India as the largest country in the South Asia region,
perhaps more of a concern to neighbouring governments than foreign-language
broadcasters like StarTV and CNN. Thus in relatjon to media imperialism, the de-
marcations between transnational and domestic, public and commercial, national
and ethnic television broadcasting are becoming increasingly irrelevant.

As the competition between satellite channels in Asia intensifies, the targeting of
the audience segments becomes essential for channel survival since pan-Asian
audiences seem demonstrably not commercially viable. If there was an audience for
‘western' programming on satellite television in Asia it was that of a small cos-
mopolitan elite which had previously acquired its globalised cultural tastes through
education and travel. Asian countries with the highest viewership of transnational
satellite television are those where signals are either shared via communal satellite
dishes or relayed commercially by cable operators in neighbourhoods. This symbi-
otic relationship between domestic cable operations and transnational satellite tele-
vision such as in West Asia as worldwide is being driven by programming requiring

145



THE CYPRUS REVIEW

minimal 'cultural discount' or programming with which audience segments are able
to identify with culturally (Hoskins and Mirius, 1988). In a growing number of coun-
tries both within Asia and as far away as different hemispheres which have ethnic
groups with cultural similarities or diasporic communities, cable/pay-TV providers
and even domestic terrestrial broadcasters are utilising selected programming from
these satellite channels on their multicultural channels. Most of this programming is
provided by satellite television channels owned and managed by Asians, local or
expatriate, rather than 'Western media imperialists', whatever that term may now be
taken to mean.

In any case, research on transnational television such as those cited in this pa-
per may lack rigour to make conclusive pronouncements on media imperialism be-
cause it fails to demonstrate significant socio-cultural change as a means of alleg-
ing adverse media impact. Such change is difficult to measure and especially to
isolate from other determinants such as other media, marketing campaigns, eco-
nomic affluence, political developments and urban migration. Surveying the various
approaches to understanding the role of mass media, Boyd-Barrett (1982) con-
cluded that there was a 'great need for an emphasis on micro-analysis of media im-
pacts at small group and individual levels to engage with and illuminate the present
emphasis on macro-analysis of media and multinational structures'. Transnational
satellite television is often a site of discourse within the home and community over
traditional and contemporary values between age-groups, socio-economic classes
and gender. As such this new medium may be a positive means by which audi-
ences transcend their ethnic group and nation-state and look to the region or even
the world, in formulating their contemporary cultural identity.

Conclusion

This case study of StarTV and ZeeTV together with the wider survey of its West
Asian and South Asian audiences demonstrates that the fears of governments about
media imperialism by the 'West' have proven somewhat unfounded and pre- dictions
by academics about the consequences of the globalisation of culture have not quite
been borne out. While satellites could potentially break down political and
geographical barriers to reaching consumers across diverse countries, in reality the
cultural and economic boundaries of markets are far more illusive. The critique of
media imperialism presupposes the primacy of the nation-state and homogeneous
national cultures over globalising 'Western cultures' originating from the developed
world. The historical experience of South Asian television in West Asia chronicled in
this paper suggests that the same growth of transnational satellite television feared
to be undermining ethnic cultures seems rather to be facilitating their revival long
suppressed within nation-states or neglected by their diaspora, rather than im-
posing a globalising 'western' culture. Instead of cultural imperialism imposed from

146



WEST ASIAN AUDIENCES FOR SOUTH ASIAN SATELLITE TELEVISION

without by a medium such as transnational satellite television, Asian societies man-
ifest symptoms of the cultural eclecticism of post-modern cultures thought more
prevalent in western countries and largely attributed to the impact of television me-
dia and advertising. Thus with the increasing complexity of global communications
and the cultural plurality of our post-modern world, a time-worn concept such as
media imperialism may be in critical need of theoretical reformulation if it is to main-
tain currency.

147



THE CYPRUS REVIEW

Bibliography
AdWeek Asia (1998) 'News in brief'. AdWeek Asia, Vol. 12. No. 15.

Al-Hail, Ali (2000) 'The age of new media: the role of Al-Jazeera satellite TV in develop- ing
civil society in Qatar.' Transnational Broadcasting Studies, Spring issue.

Al-Makaty, Safran S. (1995) Direct satellite broadcasting in the Arab World: a descriptive
study of DBS's impact in Saudi Arabia. PhD dissertation, University of Kentucky.

Al-Thawadi, Khalil Ebrahim and Gallard, Sarah (1997) 'Broadcasting in Bahrain' Middle
East Broadcasting and Satellite, July issue.

Albarran, Alan and Chan-Olmsted, Sylvia (1998) 'Global patterns and issues' in Albarran,
Alan and Chan-Olmsted, Sylvia (eds), Global media economics: commercialization, concen-

tration and integration of world media markets. Ames, lowa State University Press.

Asian A. & M. (1997) 'First attempt to show pan-Asian TV viewership'. Asian Advertising
& Marketing, Vol.11, No. 18, 19 September issue.

Asian Media Access (2000) The Pan Asia X-Media Survey. [www.asianmediaaccess.
com.au/ Imm/ regional/ rmbr-research.htm].

Asian Wall Street Journal (1994) 'StarTV and Dubai broadcaster to offer Arabic-language
shows'. The Asian Wall Street Journal, 8 June.

Ayish, Muhammad (1992) 'International communication in the 1990's: implications for the
third world'. International Affairs, Vol. 68, No. 3.

Ayish, Muhammad and Qassim, Ali (1995) 'Direct satellite broadcasting in the Arab Gulf
region: trends and policies'. Gazette, Vol. 56.

Barker, Chris (1996) Global television: an introduction. Oxford, Blackwell Publishers.
Bhatt, S. C. (1994) Satellite Invasion of India. New Delhi, Gyan Publishing House.

Boyd-Barrett, J. 0. (1982) 'Cultural dependency and the mass media' in Bennett, Michael
Tony; Curran, James and Woollacott, Janet (eds), Culture, society and the media. London and
New York, Routledge.

Goonasekera, Anura and Lee, Paul S. N. (eds), (1998) TV without borders: Asia speaks
out. Singapore, Asian Media Information and Communications Centre.

Hamelink, Cees (1994) Trends in world communication: on disempowermentand self-em-
powerment. Penang, Malaysia, Southbound and Third World Network.

148



WEST ASIAN AUDIENCES FOR SOUTH ASIAN SATELLITE TELEVISION

Herman, Edward and McChesney, Robert (1997) The global media: the new missionaries
of corporate capitalism. London and Washington, Cassell.

Hoskins, C. and Mirius, R. (1988) 'Reasons for U.S. Dominance of the International Trade
in Television Programmes' Media, Culture and Society, Vol. 10.

(Ind0X.XX) Interview respondents in India not identified for reasons of confidentiality.

Indiantelevision.com (2000). 'Satellite reckoner: Zee Telefilms'. Indiantelevision.com [indi-
antelevision.com/ reckoner/ satellitechannels/ zeetv.com].

Jacka, Elizabeth (1994) 'Globalisation: What Happens to National and Regional Cultures
Paper presented at the International Communications Association/Australia New Zealand
Communications Association Conference, July 1994, Sydney.

Kumar, Keval (1999) 'National and transnational television in the Arab Gulf region: the role
of religion'. Paper presented at the International Association of Mass Communication Re-
search conference, Leipzig. 27-31 July.

Lee, Chin-Chuan (1980) Media Imperialism Reconsidered: The Homogenising of Televi-
sion Culture. Beverly Hills & London, Sage Publications.

Marghalani, Khalid; Palmgreen, Philip and Boyd, Douglas (1998) 'The utilization of direct
satellite broadcasting (DBS) in Saudi Arabia'. Journal of Broadcasting and Electronic Media,
Vol. 42, No. 3, Summer.

Mattelart, Armand (1983) Transnationals and the Third World: The Struggle for Culture.
Massachusetts, Bergin and Garvey Publishers, Inc.

Moran, Albert (1998) Copycat TV: globalisation, program formats and cultural identity Lu-
ton, University of Luton Press.

Ray, Manas and Jacka, Elizabeth (1996) 'Indian television: an emerging regional force'.
Sinclair, John et al, (eds), New patterns in global television: peripheral vision. Sydney, Oxford
University Press.

Said, Edward (1994) Culture and imperialism. London, Vintage Books.

Schiller, Herbert |. (1989) Culture, Inc.: The Corporate Takeover of Public Expression.
New York, Oxford University Press.

Skovmand, Michael and Schmder, Kim Christian (1992) Media cultures: reappraising
transnational media. London and New York, Routledge.

StarTV (1995) In-house market research summary sheets. Hong Kong, Satellite Televi-
sion Asia Region.

149



THE CYPRUS REVIEW

StarTV (2000a) 'StarTV Network Distribution'. StarTV Ad Sales. [www.startv.com/ eng/
sales/ household.html].

StarTV (2000b) 'Star Select Penetration'. StarTV - TV Guide. [www.startv.com/ eng/
channel/ middle_east/ penetration_figures.html].

Straits Times (1994a) 'Mid-East acts to keep out satellite TV shows'. The Straits Times,
24 March.

Stein, Janine and Sarma, Ramya (1998) 'Jewels in the crown'. Cable Satellite Asia, July-
August issue.

Television Asia (1998) 'India's uplinking in progress'. Television Asia Satellite & Cable
Supplement, November issue.

Thomas, Amos Owen (1999) 'Regulating access to transnational satellite television: shift-
ing government policies in Northeast Asia'. Gazette: International Journal for Communication
Studies, Vol. 61:3-4, pp. 243-254.

Thussu, Daya Kishan (1999) 'Privatising the airwaves: the impact of globalization on
broadcasting in India'. Media, Culture & Society, Vol. 21.

Tomlinson, John (1991) Cultural Imperialism. London, Pinter Publishers.
Via Satellite (1995) 'Satellite TV in the Middle East'. Via Satellite, March.

World Broadcasting News (1993) 'Asia, Part 1'. World Broadcast News, November.

150



