
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

FLEMISH- AND FRENCH-LANGUAGE 
TELEVISION IN BELGIUM IN THE FACE 

OF GLOBALISATION: MATTERS OF 
POLICY AND IDENTITY 

 
 

Leen d'Haenens 
Frederic Antoine 

Frieda Saeys 
 
 

 
Abstract 

Belgian broadcasting clearly reflects the country's sociological make-up as well as 
its changing political, ideological, linguistic and regional map. The country com- 
prises three regions (the Flemish, Walloon and Brussels Capital regions) and three 
Communities (The Flemish, French-language and German-language Communi- 
ties), each of which has its own legislative and executive institutions. Above them, 
we find the Federal Government which exercises power in national affairs. The 
country is almost always governed by a coalition, and broadcasting policy is invari- 
ably the result of compromise and seldom reflects a straightforward vision. In its 
structure, broadcasting reflects developments in state structure: the movement from 
a unitary to a fully-federalised model. In the meantime, the three Communities have 
also developed their own separate policies on private broadcasting companies, each 
fitting into the framework of its own policies on the media. While Flanders has only 
experienced a competitive television system at the end of the eighties, French- 
speaking Belgium has experienced a de facto internal private/public television du- 
opoly since the early seventies. 

 

 
 

Introduction 
 

The first Belgian television broadcast took place on 31 October 1953. Exploita- 
tion rights were equally assigned to the ·INR/NIR (lnstitut National de la Radio/Na- 
tionaal lnstituut voor de Radio). French- and Dutch-language programmes on dif- 
ferent channels were opted for from the very beginning and even the line systems 

 
 
 

101 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

THE CYPRUS REVIEW 

used were different. Public broadcasting was given a new statute in 1960 as a re- 
sult of which its de facto monopoly and further decentralisation was ratified. The 
NIR/INR was split into two separate organisations, i.e. the Belgische Radio en Tele- 
visie, Nederlandse Uitzendingen (BRT) for Flanders, and the Radiodiffusion-Televi- 
sion Beige, Emissions fram;aises (RTB) for French-speaking Belgium. Also a pub- 
lic radio and television service was created for the German-speaking cantons of the 
country under the name of BRF (Belgisches Rundfunk- und Ferneshnzentrum fur 
deutschprachige -Sendungen). Government intervention was limited in theory, but in 
practice the Government exerted a lot of influence through its appointment pro- 
cedures. This resulted in the Board of Directors being composed of members of the 
three main political parties. 

 
From the seventies onwards, audiovisual media in Belgium had to deal with two 

levels of legislature. On the one hand, public broadcasting became part of Cultural 
Affairs as a result of the act dated 21 July 1971 and was therefore under the pow- er 
of the Communities. On the other hand, technical areas still remained in the hands 
of the national Government: revenue from radio and TV licences, govern- ment 
announcements and commercial advertising. The phases of state reform that 
followed further undermined government power by transferring these areas of com- 
petence to the Communities. The 16 July 1973 act, better known as the Culture Pact, 
had far-reaching consequences for public broadcasting, its intention being to ensure 
the protection of the various ideological and philosophical movements in the country. 
From then on, administrative bodies had to be formed in proportion to the 
representation of the political parties within the Community Assembly. This system 
consolidated the politicisation of public broadcasting. At the end of the seventies, 
French-speaking Belgium (in 1977) and Flanders (in 1979) passed their own de- 
crees on broadcasting. During the eighties they developed their own separate 
broadcasting policies. Public broadcasting organisations then lost their monopoly 
both in Flanders and in Wallonia. Meanwhile, because of its ideal position and of 
other geographic and demographic factors, Belgium became one of the most densely 
cabled countries in the world (98%). Though the number of Belgian broad- casting 
organisations was limited, Belgian viewers were soon supplied with a wide range of 
foreign stations. 

 
The Development of a Flemish Broadcasting Scene 

 
The first Flemish decree on public broadcasting dates from 28 December 1979. 

The BRT was thereby attributed a fourfold task, i.e. education, information, training 
and entertainment. The decree was amended a couple of times during the eighties, 
but it was only in the nineties, as a result of pressure from commercial channels, that 
public broadcasting was to undergo a profound change. According to the 1987 
federal law on radio and television advertising, the flemish Cable Decree confirmed 

 
 
 

102 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

FLEMISH-AND FRENCH-LANGUAGE TELEVISION IN BELGIUM IN THE FACE OF GLOBALISATION 

that only one commercial TV company could be set up and allowed to broadcast via 
the cable network and as such address the whole Flemish population. The Vlaamse 
Televisie Maatschappij (VTM), launched in February 1989, was issued a license for 
no less than 18 years and soon gained a larger market share than the public sta- 
tion. A point of interest here is the regulation on programme transmission by cable. 
Each cable network operator is required to transmit programmes from both the 
Flemish and French-speaking public broadcasting organisations as well as those 
from VTM and the local station in its area (Decree of 23 October 1991). The show- 
ing of all other programmes is subject to prior agreement by the Flemish Govern- 
ment and to any other conditions it may see fit to stipulate. 

 
Commercial Company VTM Secures a Strong Position in the Market 

 
In order to anticipate foreign stations targeting Flanders and broadcasting on the 

Flemish network from outside the country, a number of limitations on these stations 
were built into the Cable Decree, one of which was that they would only be allowed 
access to the cable if they broadcast in one of the languages of the country of ori- 
gin. This limitation was explained and justified from a threefold cultural point of view, 
i.e. the maintenance of press multiformity, which profited directly from TV advertis- 
ing; the maintenance of artistic heritage, and finally, the continued viability of the 
public broadcasting organisations. In 1992, these reasons were found by the Euro- 
pean Court of Justice to be in conflict with art. 59 of the EC Treaty, because they 
were in fact measures of economic protection. The language stipulation was also 
removed from the amended Cable Decree. 

 
VTM is required to provide a balanced and diversified set of programmes which 

should consist of information, education and entertainment. At first, it mainly fo- 
cused on entertainment but gradually invested more and more in information. In or- 
der to prevent its viewing time from being filled with cheap programmes - mainly from 
the US - VTM had to set aside some time for Flemish and European produc- tions. 
The 1988 Performance Decree stipulates that, following a period of five years, half of 
VTM's programmes should consist of Flemish cultural productions. No clear 
definition had been given of what this meant precisely, so in 1994 a quota regula- 
tion was put in place. From then on, news, games, sport, ads and teletext could not 
be considered as Flemish cultural programs. The Flemish Government would de- 
termine which quotas were to be respected. This decree also obliged VTM to allot 
one tenth of its viewing time to independent producers. 

 
When it was launched, VTM immediately gained 27% of the viewer market. This 

rose to 37% by the end of the year, at the expense of Dutch stations and the Flem- 
ish public broadcaster (TV1 and TV2). While the average Flemish viewer already 
had a wide range of programmes on the cable network, it was only in the nineties 

 
 
 

103 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

THE CYPRUS REVIEW 

that the viewers market became really fragmented. 
 

Table 1: Flemish Television Market Shares since 1989 
 1989 1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 

TV1 22.5 21.8 25.7 25.5 25.0 22.5 17.5 19.3 21.3 24.3 

TV2/Ketnet/ 
Canvas 

9.0 7.0 4.1 4.6 4.5 6.4 5.1 5.7 6.5 8.9 

VTM 27.4 35.6 38.1 37.3 38.3 36.4 37.1 32.8 28.9 30.6 

Ka2       3.9 6.5 6.5 6.6 

VT4       6.1 7.9 8.7 9.1 

Netherl. 17.1 11.5 9.4 9.1 9.0 8.7 6.4 5.3 5.0 4.5 

Source: VAT Research Department 
 

VTM's monopoly on advertising was ended de facto in February 1995 by the cre- 
ation of VT4. A subsidiary of SBS, VT4 is officially a British station which nonethe- 
less targets Flemish viewers and Flemish advertising. By broadcasting from Great 
Britain, it can get around VTM's monopoly on advertising. Furthermore, as a British 
station it is not obliged to comply with Flemish Government stipulations on adver- 
tising, which are much more limiting than those laid down for commercial stations in 
Great Britain. Because of the competition created by VT4 from 1995 on, VTM's 
turnover and profits dropped significantly. VT4 not only creamed off part of the ad- 
vertising market, it also forced VTM to make investments to counter competition, by 
setting up a second channel (Ka2), for example. Both stations initially targeted an 
unserved audience by showing prestigious programmes, but soon had to adapt their 
policy because they failed to reach the number of viewers they expected. In 
December 1996, the European Commission declared that VTM's monopoly was in 
conflict with European Community regulations. Flemish legislation on the matter 
would therefore have to be amended and stations such as VT4 would also have to 
be allowed to be shown on the Flemish cable network. But even after the adapted 
Advertising Decree of 28 April 1998 had ended the monopoly of VTM, VT4 chose to 
stay British. 

 
The Public Broadcaster Fights Back 

 
These rapid and profound changes in the media landscape made a review of the 

legal framework of public broadcasting necessary. The fact that the 27 March 1991 
Decree changed the name BAT to BRTN was highly symptomatic. The intention of 
the decree was, among other things, to give public broadcasting more autonomy and 
more scope not only to face the recent increase in competition at home, but al- 

 
 
 

104 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

FLEMISH-AND FRENCH-LANGUAGE TELEVISION IN BELGIUM IN THE FACE OF GLOBALISATION 

so to meet new technological, economic and legal developments on an international 
level. It would soon become apparent that an even more drastic approach was 
needed if the BRTN was to remain a strong broadcaster and worthy partner in the 
final years of the century. Though the arrival of a commercial competitor had been 
spoken about for years, public broadcasting was not really prepared for the event: 
the arrival of VTM initially caused panic. Only in 1990, did the BRT decide to restyle 
itself completely. Entertainment was increased within prime time and on TV1 in gen- 
eral, while it was reduced on TV2. No consistent programming policy was followed 
for the two channels in the following years. When a strategy aiming to turn TV2 in- to 
a channel for "a specialised niche of passionate viewers" failed to deliver the ex- 
pected result right away, the two channels underwent a new make-over intended to 
create a specific image for each. In the meantime, VTM acquired a record market 
share (over 40%) in prime time. Moreover, all these programme changes had to be 
made in keeping with BRTN's legally outlined tasks both for radio and television, i.e. 
to provide a balanced set of programmes which consisted of information, education 
and entertainment. Particular attention had to be paid to information, which had to be 
truthful and impartial. Moreover, since 1994 all programmes had to be free of dis- 
crimination, while special care had to be taken in projecting and promoting the cul- 
tural identity of the Flemish Community. 

 
The 22 December 1995 Decree clearly took the McKinsey report into consider- 

ation as far as programming was concerned. The general task now presented was 
to reach the largest possible number of Flemish people by supplying a diverse num- 
ber of programmes. Priorities were information and culture, as well as a sufficient 
number of sport, contemporary education, Flemish drama and "tasteful" entertain- 
ment programs. Youth and children's programmes should also be on offer. Quality is 
the key word in programming, next to universality and complementarity. What is new 
is an obligation as to result: the organisation is required to clarify its tasks with- in a 
mid-term plan (several years) and to set measurable objectives for itself. In 1996, a 
policy plan was drawn up for television in cooperation with research agency 
Censydiam. One of its points of departure was the division of Flemish viewers into 
six more or less homogeneous groups based on expectations: TV addicts (15%), 
family viewers (15%), seekers of added value (22%), active discoverers (17%), 
spontaneous enjoyers (22%) and the restless (9%). According to Censydiam, the 
needs of two of these sections do not match the tasks set for a public broadcasting 
organisation by the decree, i.e. the restless (mainly VT4 viewers) and the TV ad- 
dicts (mainly VTM viewers). The BRTN therefore decided to tune its programmes to 
the four remaining groups. In doing so, they opted for an integral mixture of serious 
programming and entertainment, but also created a clear differentiation between TV1 
(the broader channel) and TV2 (the in-depth channel). Regarding their com- mitment 
to quality, they drew up a number of parameters in keeping with the decree which did 
not only involve quantities: they included not only conventional viewer 

 
 
 

105 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

THE CYPRUS REVIEW 

numbers and market shares but also range, ratings, the number of viewers of 
informative programmes and programmes meant for specific target groups. 

 
On 29 April 1997, the so-called "Maxi Decree" was accepted by the Flemish par- 

liament, concluding the overhaul of the BRTN, started by the "Mini Decree" of De- 
cember 1995. This overhaul took longer than expected, so that it fell to new Ad- 
ministrator Bert De Graeve to sketch the new decree in broad outlines: new statute 
of the public broadcasting service and its personnel, and introduction of a manage- 
ment contract with the Flemish Government, setting out the public broadcasting ser- 
vice's mission and budget. De Graeve's proposal was largely accepted by the Flem- 
ish parliament: the BRTN became a public limited corporation from 1 January 1998, 
under the name "Vlaamse Radio en Televisie" (VRT). 

 
In May 1997, the Flemish Government and the public broadcasting service en- 

tered into a management contract for a period of five years (1997-2001). The con- 
tract includes a number of measurable goals concerning public broadcasting. The 
first channel, TV1, has to be a lively and easily accessible channel offering a large 
dose of family conviviality. Moreover, it must be the leader in information. Culture 
and education must be part of the programme supply but foremost in mixed pro- 
gramme formulas. The entertainment value of TV1 must be high, but voyeurism and 
sensation should be avoided at all costs. The second channel (called Canvas from 
8:00 p.m. on) must be informative, instructive and built upon expertise shown in in- 
depth news and current affairs programmes. This second channel is also aimed at 
children and teens during pre-prime time (until 8:00 p.m. under the name "Ketnet"). 
Concrete production aims are two yearly Flemish drama productions of thirteen 
weeks, two yearly Flemish comedy productions of thirteen weeks, news around 
noon, and a youth series block with youth news on week days. In terms of viewing 
figures, the VRT aims at a weekly reach of 76 per cent of the population,  one and a 
half million viewers for the news and other information programmes together, and at 
a mean appreciation of 7.5 on a scale of 10 for entertainment and fiction pro- 
grammes, for a weekly reach of 15 per cent for culture programmes, and of 1O per 
cent for educational programmes, and at a ratio of 50 per cent of Flemish produc- 
tions in prime-time (6:00 to 10:00 p.m.). Most of those objectives had already been 
achieved by 1997: appreciation  figures for entertainment  and fiction were 7.7 and 
7.8 on a scale of 10, the mean reach figures per week hit the 78.1 per cent mark, 
and weekly reach figures for educational  and cultural programmes  were 21.2 and 
16.8 per cent. Only with the target of one and a half million viewers for the various 
news programmes did actual figures fall slightly short of expectations: a means of 
1,413,900 viewers were reached every day. All these far-reaching measures and 
the incertitude they bring with them have caused unrest among the VRT staff. Yet, 
a clear dynamism can be detected in a programming which succeeded in prevent- 
ing the number of viewers from bottoming out. 

 
 
 

106 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

FLEMISH-AND FRENCH-LANGUAGE TELEVISION IN BELGIUM IN THE FACE OF GLOBALISATION 

The French-Language Broadcasting Landscape 
 

Competition from Outside 
 

Let us now look at the French-language end of the Belgian TV spectrum. In the 
late 1940's, when television did not yet exist in Belgium, the owners of the first TV- 
sets were receiving programmes from a French transmitter located in Lille. When 
Belgian television did finally emerge, the habit of consuming programmes broadcast 
from abroad was already entrenched. The public television service found itself im- 
mediately in a situation of competition with French television, some of whose pro- 
grammes it even relayed. 

 
Subsequently this subordinate role to the French media world would remain a 

feature of the RTBf, which opted for a policy of complementarity with the French 
channels rather than attempting to compete with them, not realising that the com- 
petition which would affect it most directly would in fact come from Luxembourg. 
While Europe was dominated by monopolistic public television services, it was from 
that tiny state East of the border that competition was to come, supported in its tar- 
geting of Belgian audiences by cable television. Born in 1961 in Namur, the first Eu- 
ropean city to benefit from this new technology, cable television was at first only used 
to supply deep valleys with the images which otherwise they had great diffi- culty in 
receiving. But very soon cable television enabled all Walloons to receive TV 
broadcasts from all neighbouring countries: France, Great Britain, the Netherlands, 
Germany and Luxembourg. Suddenly Luxembourg television - intended until then 
only for viewers in France's Lorraine region - also reached several hundred thou- 
sand Belgians. For Tele-Luxembourg, this arrival on the Belgian market was some- 
thing of a life-saver as, from its foundation in 1955 by the CLT (Compagnie Luxem- 
bourgeoise de Telediffusion), it had been limited in its Hertzian transmission range 
and had never succeeded in reaching "critical mass" from an economic point of view. 
As for the cable distribution companies, the inclusion of this channel among the 
programmes on offer (the only means for almost all French-speakers to tune in to 
this station) became an indisputable commercial advantage as the television of the 
Grand-Duchy was characterised by the attractive nature of its range of drama 
programmes. 

 
Competition from Inside 

 
In the early nineteen eighties the politicians then in power (Christian Democrats 

and conservative Liberals) began to perceive differently the future of radio and tele- 
vision within the French Community. Accusing the public service of being too polit- 
ically committed to the left and too influenced by the unions, some parties chal- 
lenged the internal pluralism system in force at the RTBf, favouring a kind of "ex- 

 
 
 

107 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

THE CYPRUS REVIEW 

ternal pluralism," including private media, which it was asserted would better guar- 
antee a balanced representation of the range of political opinions. This occurred at 
a time when the RTBf was beginning to be aware of the competition it was facing 
from the Luxembourg channel, a time also when the legitimacy of the public service 
found itself increasingly under fire. Despite the authorisation it received in 1983 to 
broadcast "non-commercial advertising," the public sector was slow to react and lost 
significant audience shares to its increasingly aggressive Luxembourg com- petitor. 

 
Realising that it could only conquer the French-language market by giving a "Bel- 

gian" content to its programme supply, the CLT created a specific channel for Bel- 
gian audiences in the late 1970's and then, in 1983, it secured from the Belgian 
Government a Hertzian beam enabling it to broadcast to Luxembourg programmes 
produced live in Brussels. If it were not for the fact that Hertzian transmission of the 
RTL signal originated in Luxembourg rather than in Belgium and that the revenue 
from Belgian advertising on this channel ended up in Luxembourg hands, French- 
speaking Belgium could be said to have had from then on a true private channel 
competing directly with public television. At any rate everything was now in place 
that would lead to the deregulation of the existing media system. 

 
Official Deregulation 

 
This official deregulation took place under another government made up of Chris- 

tian Democrats and Liberals, both at the central ("federal") level and at the level of 
the French Community. In February 1987 the Federal Government introduced an act 
authorising advertising on radio and television, something which in theory had been 
forbidden until then. In July of the same year, by means of an ambitious de- cree 
embracing all radio and television related issues, the Government of the French 
Community redefined the radio-television scene to the benefit of new private 
operators. Allowing the creation of private television stations within the French com- 
munity, it awarded them a monopoly for advertising revenue. In practice this recog- 
nition was granted to RTL-TVI, a company incorporated in Belgium and controlled 
by the CLT and most of the daily press groups in French-speaking Belgium. 

 
However, a few months after this act had been passed, elections sent home the 

current government and brought to power a Christian Democratic/Socialist coalition 
whose credo was a so-called "return of the heart." Legislation adopted by the pre- 
ceding government was therefore amended by several new laws (mainly in 1989 and 
1991) intended to balance resources and influences between the public and private 
sectors as part of what can only be termed a "Belgian-style compromise." The 
different components of the media scene laid out at the time of the deregula- tion 
were therefore preserved, but the positions established were modified. This 

 
 
 

108 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

FLEMISH- AND FRENCH-LANGUAGE TELEVISION IN BELGIUM IN THE FACE OF GLOBALISATION 

compromise remains the key feature of the radio and television sector in the French 
Community even though changes have been made with respect to advertising. 

 
The Public Service: An Independent Company Under Contract 

 
In order to avoid new cost-saving plans and cuts in the public service, it was nec- 

essary to ensure its public funding and to stabilise it. Thus a decree dated 14 July 
1997 transformed the semi-public RTBf into an independent cultural company re- 
sponsible for public service radio and television in the French-speaking part of Bel- 
gium. Although it did not fundamentally change the institution's mission or internal 
workings, this new decree made it possible for the relationship between the RTBf 
and the State to be contractualised, by defining both the nature of the financial un- 
dertakings conceded by the authorities and the obligations and constraints that this 
funding imposed on the RTBf. 

 
In return, the management contract defined the RTBf's obligations. The inde- 

pendent cultural company thus undertook "to produce, co-produce, acquire, pro- 
gramme and transmit federal radio and television transmissions," to provide access 
to everything that is eventful, "whether it be important live current affairs, major 
sporting encounters, cinematographic works or significant cultural events," ''to con- 
tribute to the strengthening of social values, especially through a code of ethics 
based on respect for the human being and for the citizen" and "to provoke, when- 
ever possible, debate in its programmes and to clarify the democratic imperatives of 
society." The management contract stipulates that the company is to operate at least 
five radio and two television channels. For radio, this relates to one general- interest 
station, two general-interest channels offering programmes intended for the Brussels 
region and the Walloon region, including a programme "reserved for every kind of 
ancient, classical or contemporary music." For television, this includes one general-
interest channel and one general-interest or specialised channel. 

 
The RTBf television channels must broadcast an average of more than seven 

hours of own-production or co-production transmissions, including a regional news 
programme and two general news programmes. The television channels are to en- 
sure that an annual average of 3,000 minutes in current affairs debate and dialogue 
are broadcast. In application of the European legislation, at least 51% of airtime, 
apart from the exceptions envisaged in the directive, is to be devoted to European 
works; 33% of airtime (excluding news, sporting events, games, advertising, tele- 
text and test card services) is to be reserved for works whose filming and produc- 
tion are carried out by French-language professionals. 

 
There are less specific requirements in terms of annual volume, as far as the cul- 

tural, scientific and continuing education transmissions, magazines and documen- 
 
 
 

109 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

THE CYPRUS REVIEW 

taries are concerned. However, in television, the annual number of musical, lyrical, 
choreographical and dramatic shows, with priority given to those produced in the 
French Community, cannot be less than twelve per year. Transmissions such as 
"Cine Club" are also to be screened at least forty times a year. Both in radio and in 
television, in variety transmissions, the RTBf has to endeavour to give pride of place 
to French-language songs and to present and promote the artists of the French 
Community. Finally, an amount of money that is not to be less than one hundred mil- 
lion Belgian francs (or EURO2.5 million, indexed on an annual basis) is reserved 
each year for contracts for co-production, acquisition and/or purchasing of television 
rights concluded with independent producers from European radio and television 
bodies. Should the RTBf fail to fulfil all of these obligations, the contract sets out a 
series of sanctions based on the payment of fines "that can on no account be more 
than 1% of the total subsidy" paid by the French Community. As the contract stipu- 
lates, the RTBf currently operates two television channels (a general channel, La 
Une and a supplementary channel, La Deux), as well as five radio stations (geo- 
graphical spread based on age groups and programming). 

 
A Private Sector No Longer in Deficit 

 
Although the CLT had long targeted Belgian audiences, the conversion of this 

"foreign" channel into an officially Belgian one - RTL-TVl1- did not immediately bring 
the expected benefits. At first the "Belgicised" channel had even worse audience 
ratings than the Luxembourg station from which it was taking over. This situation did 
not last long, however, with RTL-TVI eventually garnering larger audiences than 
public television. Financial results were another matter, however. It quickly became 
apparent to the CLT that setting up a specific television channel for an audience as 
small as that of French-speaking Belgium cost proportionally more than it could bring 
in. RTL-TVI being part of a foreign multinational group which sometimes paid some 
of the costs incumbent upon the station, the latter's own financial results were not 
always easy to interpret. On examination it nonetheless appears that the initial years 
of the channel in Belgium resulted in a loss of LUF6.7 million (EURO270,000) in 1989, 
a situation serious enough that the question was raised of discontinuing the operation 
and converting the station into a regional bridgehead of a centralised European 
network, located in Luxembourg. This possibility, whose appropriateness was not 
agreed upon by the whole CLT board, became more distant when the station's 
balance sheet became slightly positive in the early nineties, and has not been a real 
one since 1994, after the financial position of RTL-TVI really improved. In order to 
increase its audience, the channel began broadcasting a second generalist 
programme in February 1995 mainly intended for young, city-dwelling adults. While 
it has not achieved impressive audience ratings,2 this station adds to the market 
share already in the hands of RTL-TVI. 

 
 
 
 

110 
 
 
 



 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

FLEMISH-AND FRENCH-LANGUAGE TELEVISION IN BELGIUM IN THE FACE OF GLOBALISATION 

Differences in Programme Policy Between the Public and Private 
Broadcasters 

 
The cultural models carried by the public and private television channels within 

the French Community are not similar, which may be explained by the share of home 
production in each of these channels: less than 24% for the two private chan- nels in 
1997, 69% for the RTBf (counting repeats). Public television also differs from its 
private counterpart in its ability to offer high-level magazine and educational 
entertainment programmes at the beginning of prime time. A sign of the perma- 
nence of the public service (but also of its ossification) is the fact that some RTBf 
programmes are unusually long-lived. With lesser means than the RTBf, RTL-TVI 
frequently proves more audacious than its public competitor. While the RTBf only 
began to come on the air at noon in the fall of 1996, RTL had been doing this since 
1977, and broadcasting without a break from noon to midnight since 1987. RTL-TVI 
was the first (even before the French channels) to start broadcasting early in the 
morning on the weekend with children's programmes (1983). 

 
The broadcasting of fiction constitutes the major characteristic of the private 

channels (and pay-TV) of the French Community in Belgium. In 1997, on these two 
channels, the RTBf devoted 23% of its airtime to fiction (11% in series and serials, 
7.5% in films, and 4% in television films). But, at the same time, fiction accounted 
for 54.5% of RTL-TVl's programming (35.5% in series and cartoons, 19% in films). 
Since deregulation of the radio and television scene, the share of fictional pro- 
grammes has noticeably increased on public television, particularly during prime 
time. A telefilm or a film is thus programmed during the first or second part of every 
evening on the leading public channel. Like the majority of general-interest chan- 
nels, the RTBf also fills a part of its daytime programming with the help of fictional 
items. But these appear relatively seldom in these programme slots. Numerous re- 
peats of own-production transmissions also occur, which markedly reduces the rel- 
ative importance of fiction in the whole of public channel broadcasting as compared 
with the situation in the private channels. 

 
On RTL-TVI, programming has always been conceived with reference to the 

broadcasting of fiction, and firstly in the prime-time slots. The presence of pro- 
gramming types other than films, telefilms and series throughout the whole of prime-
time and night-time is an extremely rare occurrence on this channel, even 
contradicting the image that it has forged for itself. Following the example of the 
majority of private channels, RTL furthermore fills its essential day-time programming 
with series. The second private channel, Club-RTL, fulfils a complementary function 
in this regard. During the day, it concentrates on series and cartoons for children, and 
then for teenagers. The age of the target audience increases until prime-time, which 
centres around the showing of old films. Every evening, Club-RTLshows the 

 
 
 

111 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

THE CYPRUS REVIEW 

same film twice, with a popular infotainment magazine wedged in between. 
 

In 1997, 46% of the total volume of RTBf airtime was composed of own- and co- 
productions, and 24% of first-showing purchase and exchange. In this second cat- 
egory, non-European productions accounted for 48% of the films broadcast, 75% of 
the series and serials, and 15% of the telefilms. Just about all of these were prod- 
ucts of American origin. In comparison with 1996, the share taken by US produc- 
tions increased significantly for films and series, but decreased for telefilms. On RTL-
TVI, the number of own-production hours in 1997 represented 44% of airtime 
excluding repeats, as compared to 31% in 1996. In 1997, American productions oc- 
cupied 77% of airtime for films and telefilms on RTL-TVI. For RTL-TVI, the propor- 
tion of European works for 1997 is estimated at 49.6%, which is slightly less than 
the recommendation of the TWF Directive. TVI has been progressing on this point, 
however. 

 
It could be hypothesised that, culturally dominated by their French neighbour, 

the French-speaking Belgian television stations are incapable of offering their view- 
ers strong-identity programmes, especially in the domain offlction. Unlike what hap- 
pens in several neighbouring countries, the French-speaking Belgian is not fond of 
series or telefilms highlighting the countryside and culture of Wallonia or Brussels. 
By default, (s)he falls back on "regional" information centres which are becoming, 
both for private and public television, increasingly anecdotal in character, focusing 
on social facts with which supposedly the viewers can identify and to which they can 
relate with some intensity. The uninterrupted coverage of the wedding of the Crown 
Prince of Belgium (December 1999) handled in an "over-the-top" manner by all the 
television stations, is the latest and most relevant example. 

 
In absolute terms, competition for audience share mainly involves the leading 

public channel and the leading private channel, followed by an outsider, France's 
private channel TF1. A few years ago, TF1 even represented a danger for the Bel- 
gian channels, with which it was competing for roughly equal shares of the market. 
Today the situation has settled down. The two public French channels, FR2 and 
FR3, also draw a significant number of viewers. Put together, the three large French 
channels have larger Belgian viewing figures between 5:00 and 11:00 p.m. than ei- 
ther of the Belgian channels. This situation puts French-speaking Belgium in a very 
different context from many of its neighbours, where one local channel, usually pri- 
vate, enjoys significant market domination, frequently capturing a market share of 
more than 30%. In French-speaking Belgium, the scores achieved by the national 
channels are far more modest, and much closer to each other. 

 
 
 
 
 

112 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

FLEMISH-AND FRENCH-LANGUAGE TELEVISION IN BELGIUM IN THE FACE OF GLOBALISATION 

Table 2: Audience shares (adults/15+, 5.00-11.00 p.m., 1998, %) 
RTL-TVI 24.6 
La Une {RTBf) 21.1 
TF1 13.1 
FR2 7.7 
FR3 6.6 
Club RTL 4.7 
La Deux {RTBf) 2.7 
Canal+ 2 
VCR 6 
Source: RTBf Research Department 

 
A small community surrounded by major countries and dominated by its French 

neighbour, the French Community of Belgium long sought to protect its cultural 
identity and its radio and television market from foreign appetites. This is the rea- 
son why Belgian politicians have always lobbied within international bodies, GAIT 
and WTO in particular, in favour of a cultural exception clause for radio and televi- 
sion products. Insofar as was possible, the Belgian French-language radio and tele- 
vision product has always been the subject of protectionist measures intended to 
enable the survival of the national public and private television channels, under threat 
from foreign channels. A case in point was TF1, which planned on several oc- casions 
to conquer Belgium's advertising market by beaming into this country a specific 
satellite signal. 

 
The TWF Directive, which guaranteed the free circulation of pictures among 

members of the Union and encouraged the emergence of a European {and non na- 
tional) radio and television sector, delivered a fatal blow to these protectionist aspi- 
rations. On 10 September 1996, the French Community of Belgium was found guilty 
on this subject by the European Court of Justice, which found that the system of pri- 
or Authorisation did not comply with the TWF Directive. Today the Belgian television 
market is totally open to European operators and there is no longer any obstruction 
to the cable distribution of their programmes. Being unable to legislate in the do- 
main of Hertzian and satellite reception, the current lawmakers determine the oper- 
ating conditions of the radio-TV distribution networks, still subject to government au- 
thorisation. The "must carry" and "may carry" principles are still in force . But the con- 
ditions imposing the retransmission of certain programmes have been considerably 
lightened. 

 
The "must carry" principles henceforth apply to French Community programmes. 

Thus every cable distributor must relay all RTBf programmes, the programmes of 
 
 
 

113 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

THE CYPRUS REVIEW 

the local and Community television stations of the area in question, the pro- 
grammes of the international stations in which the RTBf participates (TV5, Arte, etc.), 
as designated by the Government, the programmes of the private TV (Eu- rosport, 
etc.) and pay-TV stations (Canal+) recognised by the French Community. Beyond 
these, the "must carry" principles also concern certain other Belgian televi- sion 
stations: two public service channels of the Flemish Community and, should it exist, 
the public television of the German-speaking Community. At the European level, the 
"must carry" principle applies to all the programmes of those EU television stations 
having entered into an agreement with the French Community concerning the 
promotion of the cultural production in the French Community and in Europe. For 
other European programmes, specific government authorisation is required. 

 
No longer being able to condition foreign channel access to its market, the French 

Community chose, following the example of other European laws, to en- courage 
the development of a programming and production industry for its own ra- dio and 
television content. Here as well, however, past conditions intended for the exclusive 
support of the Belgian French-speaking market have today been replaced by much 
more relaxed standards. Current law requires the French Community tele- vision 
stations to meet a quota of original, French-language works of up to one third of the 
airtime allocated to European works. 

 
The private television stations have to ensure that 20% of their programming is 

own-production, and must spend a set amount on external services. For at least 5% 
of their programming time, they must enter into French-language co-production 
agreements or external service contracts with individuals or companies "established 
in the French- language region, in the bilingual region of Brussels-Capital, or else- 
where in the European Community." According to other legal requirements, these 
same channels must also conclude, for at least 2% of their programming, co-pro- 
duction agreements or external service contracts with individuals or companies es- 
tablished in the same geographical areas as those mentioned above. Finally, a 
channel is to acquire the broadcasting rights for programmes produced in the French 
Community "in priority and whenever possible" from an independent pro- ducer or 
distributor of the French Community. 

 
Conclusion 

 
In June 1999, a new political coalition bringing together Liberals, Socialists and 

Greens dispatched the Christian-Democratic party - in power for forty years without 
interruption - to the opposition benches. The coalition, with the Liberals firmly en- 
sconced in the driving seat, has not chosen to disturb the current balances, nor to 
destabilise the public radio and television sector for the benefit of the private sec- 
tor, as was the case the last time the Liberals came to power, during the eighties. 

 
 
 

114 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

FLEMISH- AND FRENCH-LANGUAGE TELEVISION IN BELGIUM IN THE FACE OF GLOBALISATION 

In Flanders, it is clear that a high degree of interweaving of interests remains be- 
tween the various media. This expresses itself through cross-ownership, coopera- 
tion in the field of reporting, and in advertising management. The public service 
managed to obtain a strong market position again. After having followed its own me- 
dia policy for years, Flanders is now witnessing the growing influence of European 
regulations as well as an increasing presence of multinational corporations in the 
Flemish media market. While Flanders' cable network was extremely dense from the 
very beginning, its media landscape has only become differentiated in the last ten 
years. Most significant by far was the arrival of national commercial station VTM, 
which triggered many important developments within public broadcasting. 

 
At the same time the skyrocketing channel supply is on a collision course with the 

de facto monopoly in the hands of cable companies. As long as virtually the en- tire 
Belgian population is dependent on cable for radio and television access, the 
"national" equilibrium between private and public television will be maintained. But 
there is no certainty that things will be the same once the Belgians choose to aban- 
don this system that they pioneered, or when, through the development of fibre op- 
tic networks, the supply of local or international programmes begins to grow in a 
substantial manner. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

115 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

THE CYPRUS REVIEW 

Notes 
 

1. The official launch of RLT-TVI took place in September 1987, with 66% of the capital 
being held by CLT and 34% by the major daily newspaper publishers grouped together in the 
Audiopresse company. 

 
2. Its programming was consequently changed in December 1996 and it now includes 

very popular daytime programmes for children and teens. 
 
 

Bibliography 
 

Antoine, F. (1998) 'Media politics in French-speaking Belgium: From the origins of dereg- 
ulation to the impossibility of control'. In d'Haenens,L. & Saeys, F. (eds), Media Dynamics & 
Regulatory Concerns in the Digital Age, pp, 125-44. Berlin, Quintessenz Verlag. 

 
BRTN Research Department (several issues). Het continu kijkersonderzoek. 

Brussels, BRTN. 
 

CLT Annual Reports (several issues). Luxembourg, CLT. 
 

d'Haenens, L. & Saeys, F. (1998) 'Media politics in Dutch-speaking Belgium: The reluc- 
tant mutation from a monopoly to a multi-channel landscape'. In d'Haenens, L. & Saeys, F. 
(eds), Media Dynamics & Regulatory Concerns in the Digital Age; pp . 104-24. Berlin, Quin- 
tessenz Verlag. 

 
RTBf Annual Reports (several issues). Brussels, RTBf. 

 
VTM Research Department (1990-1996) VTM Jaaroverzicht. Vilvoorde, VTM . 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

116 


